4 راز مهم در بسته بندی

4 راز مهم در بسته بندی محصولات برای افزایش فروش

4 راز مهم در بسته بندی محصولات برای افزایش فروش

امروزه با توجه به رقابت بسیار زیادی که در صنایع مختلف شاهد هستیم، بسته بندی یکی از راه‌ های نشان دادن وجه تمایز کالای شما با سایرین است. با پیشرفت صنایع، حوزه مربوط به ارائه خدمات نیز پیشرفت‌ های بسیاری کرده است. به نحوی که امروزه هزینه‌ های بسته‌ بندی و تبلیغات یک محصول سهم عمده‌ ای در قیمت یک محصول داشته و به جلب و افزایش فروش کمک شایانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا 4 راز مهم این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.

بسته بندی محصولات چیست؟

برای اینکه بتوانیم بررسی درستی از صنعت بسته بندی محصولات ارائه کنیم، در قدم اول باید تعریفی دقیق برای آن ارائه کنیم. در واقع بسته بندی به پوشش مناسب برای محصول صرف نظر از جنس و شاخصه‌ های بصری اطلاق می‌گردد. به همین دلیل نیز این حوزه اهمیت بسیار زیادی در جلب مشتری دارد چرا که به طور مستقیم با مشتری در ارتباط است.

طراحی بسته بندی ایده‌ آل و مناسب برای هر محصولی، علاوه بر سهولت در استفاده موجب جلب رضایت مشتری می‌گردد. منظور از سهولت در استفاده راحتی و ایمنی در حمل‌ و نقل، محافظت از محصول در برابر شرایط جوی، جلوگیری از تقلب و … را شامل می‌گردد. هر بسته‌بندی ایده‌آلی از دو جزء صنعتی و گرافیکی تشکیل شده است. در واقع طراحی‌ های صنعتی بیشتر بر موارد ارگونومی، شرایط حمل و نوع ارتباط بین محصول و بسته‌بندی تمرکز دارد. طراحی گرافیکی شامل موارد طراحی لیبل‌ها، پوسته و مواردی که بر اطلاع رسانی محصول تمرکز دارد، می‌گردد.

بسیاری از مدیرانی که به اصول رقابتی آگاه هستند، قدرت و معجزه طراحی تبلیغات در بسته بندی را درک کرده‌اند. به همین دلیل هزینه‌ های بسیاری را برای این حوزه در نظر می‌گیرند. از طرفی نیز می‌دانند که قطعا این امر در تبلیغ هویت سازمانی و محصولاتشان تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

4 راز مهم در بسته بندی

انواع بسته بندی

4 مزایای فوق العاده بسته بندی

با توجه به پیشرفت صنایع و رقابتی که بین شرکت‌ها شکل گرفته است، امروزه اهمیت بسته بندی از حفاظت محصولات فراتر رفته و در فروش نیز تاثیر بسیاری دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مختلفی به این حوزه وارد شده‌اند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

1- بسته بندی خلاقانه، فروش بیشتر

در اکثر موارد بیشتر خرید های صورت گرفته در فروشگاه‌ها توسط مشتریان انجام می‌گردد. به همین دلیل اگر بسته بندی محصول شما خلاقانه، متمایز و چشم‌گیر باشد طبیعتاً نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب می‌کند. این بدان معنا است که با یک بسته‌بندی مناسب، شانس فروش محصول شما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

2- قدرت نمایی بیشتر در زمان عرضه

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بیشتر مردمان در ازای بسته بندی جذاب‌تر و برند شناخته شده‌تر حاضر به پرداخت مبلغ بیشتری نسبت به محصول مشابه هستند. همچنین بسته‌بندی مناسب قدرت و حسن نیت شما را نسبت به سایر رقبا به مخاطب القا کرده و باعث افزایش فروش شما می‌گردد.

3- افزایش برند سازی

در بازار بسیاری از برند‌ها به بسته‌بندی خود مشهور هستند. در واقع ویژگی ‌های بسته بندی منحصر به فرد می‌تواند در ذهن مخاطب ثبت گردد. به عنوان مثال عموم مردم برند آدامس ریلکس را به قوطی سبز می‌شناسند. از طرفی اگر محصول شما در بازار تازه‌ است می‌توانید با انتخاب یک بسته‌بندی منحصر به فرد بسیار سریع در ذهن مخاطب جای خود را تثبیت نمایید.

4- ایجاد مشتریان وفادار

ویژگی های بسته بندی منحصربه فرد، قادر است بر خریدار تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. زیرا خریدار ابتدا بسته‌بندی محصول شما را مشاهده کرده و اگر این طراحی زیبا کیفیت مطلوبی از محصول را نیز به همراه داشته باشد، مشتری وفادار ایجاد می‌کند.

انواع بسته بندی بر اساس نیاز بازار

بر اساس اندازه و نوع محصول شما، بسته بندی متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال در مورد برخی از محصولات باید در حین جابجایی دقت بیشتری را مد نظر داشت، در نتیجه پوشش مقاوم‌ تری را نیاز دارد. به صورت کلی انواع مختلف بسته‌بندی به صورت زیر طبقه بندی می‌گردد:

جعبه مقوایی

مقوا ماده‌ای بر پایه کاغذ است که در عین مقاومت خوبی که دارد، برای ایجاد ساختارهای سفارشی می‌توان از آن استفاده کرد. از جعبه مقوایی می‌توان در بسته بندی لوازم آرایشی، دارو، مواد غذایی و … استفاده کرد.

جعبه کارتن

کارتن‌ها ساده‌ترین نوع بسته بندی را به ما ارائه می‌دهند. کارتن‌ها از سه یا 5 لایه ساخته شده‌اند که سه لایه عبارتند از: آستر داخلی، خارجی و فلوت که همان مقوای موج دار است. مقوای موج دار در کارتن سبب استحکام و دوام آن می‌گردد.

جعبه پلاستیکی و پلیمری

پلاستیک در زندگی امروزه ما نقش بسیار مهمی دارد و در بسیاری از محصولات می‌توان ردپایی از مقداری پلاستیک را مشاهده کرد؛ از اتومبیل گرفته تا وسایل خانگی. شاید بتوان گفت که بسته‌بندی پلیمری، رایج‌ترین نوع است. جعبه پلاستیکی نسبت به جعبه مقوایی از استحکام بیشتری برخوردار است و همچنین با عبور دادن جریان هوا منجر می‌شود که مواد غذایی کیفیت خود را حفظ کنند. (البته نکته ای که باید در نظر گرفت این است که باید از پلاستیک های زیست تخریب پذیر استفاده کرد.)

جعبه نئوپان

از بسته‌بندی نئوپان در صنایعی مانند تولید قطعات الکترونیکی، پزشکی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و نوشیدنی استفاده می‌گردد. نئوپان در اصل نوعی مقوا است که از فشرده شدن کاغذ تهیه می‌گردد. نئوپان به راحتی قابل برش، تا کردن و شکل دهی است. جعبه نئوپان یک گزینه مقرون به صرفه برای بسته‌بندی محصولات شما به حساب می‌آید.

4 راز مهم در بسته بندی

راز های پنهان بسته بندی برای افزایش فروش

در درجه اول کاربرد اهمیت بسته بندی، حفاظت و کمک به نگهداری کالا است. این موارد شامل حفاظت در برابر عوامل محیطی (دمای رطوبت، آلودگی‌ها و … )، حفاظت در برابر عوامل مکانیکی و ضربه، سهولت در حمل و نقل و انبارداری و در کل جلوگیری از هرگونه آسیب به محتوای بسته است.

4 راز مهم در بسته بندی

تاثیر بسته بندی در فروش محصولات

نتیجه‌گیری

بسته بندی همواره باید دارای هماهنگی و متناسب با محتوا و کالای درون خود باشد و در جهت ارائه اطلاعات مربوط به محتوا ساده‌ترین و روشن‌ترین راه را انتخاب کند. در ضمن می‌تواند بر قابلیت‌ های خاص محصول تأکید کند. این نکته را باید در نظر گرفت که بسته‌بندی مناسب و طراحی شده با برخورداری از جنبه زیبایی شناختی و ظاهری مناسب، موجب تأثیر بر مصرف کننده، جذب بازار هدف، انتقال ویژگی‌ها و ارزش‌ های مورد نظر تولیدکننده و از همه مهم‌تر باعث به یاد سپردن و در حافظه ماندن کالا و در نهایت، تشکیل و تثبيت برند و ایجاد هویت سازمانی برای کالا و تولیدکننده آن گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *